Tuesday, June 30, 2009

Viktigheten av brød om morgenen...

... og nei, jeg snakker ikke om morgenbrød.

(Selvom det selvklart også er viktig, og viktig å håndtere. Men mitt libido har heldigvis aldri blitt særlig affektert av mine regelmessige depresjoner, og masturbasjon er både et glimrende anti-depressiva og nøkkelen til et langt liv).

(Men det er vel mer enn dere trenger å vite)

Uansett... brød...

Av alle patetiske ting man greier å unngå når man er deprimert, var forrige ukes brødepos det mest patetiske av dem alle.

Det hadde seg slik at da jeg kom tilbake fra Glasgow var huset ikke akkurat fullt av mat. Det var litt spisanes her og der, og jeg greide å lage meg en OK middag på søndag, men så måtte turen gå til Kalives på mandag for å handle inn mat. Budsjettet er mer enn stramt for tiden, så hadde bare råd til det mest basiske. Og siden min foretrukne frokost, muesli med melk eller youghurt, er relativt dyrt her til lands var planen grønnsaker og brød.

Men jeg alltid må glemme i alle fall en ting hver gang jeg handler, så ble det ikke noe brød.

Så hver eneste dag i forrige uke planla jeg å sykle tilbake til Kalives og kjøpe brød, men hver eneste dag ble jeg stoppet av glemsel, søvn, eller panikkangst. Flere ganger gikk jeg ut til sykkelen, vendte om, og krøp inn i skyggene igjen. Frokost var rester, kjeks, agurker fra hagen, eller ingenting.

Til slutt så måtte jeg i går innse nederlaget og sykle til Kalives. Ikke på grunn av brød, men fordi jeg hadde glemt WACOMpennen min Glasgow og fått en stakkar til å sende den med ekspresspost, og det begynte å bli for teit å ikke hente pakken.

Selvsagt greide å glemme pass eller bankkort og postdamen nektet å gi meg pennen min, men jeg fikk kjøpt brød.

Og bare to timer etter jeg våknet spiste jeg en nydelig frokost bestående av brødskiver, tunfisk, majones, og med tomat, agurk, og salat fra hagen på toppen. Plutselig ble dagen bedre. Etter masse luking i hagen, litt tegning, litt blogging, og god vegetarspaghetti, toppet jeg min første OK dag på en uke med å ringe inn til Art&Story Alive! og engasjert diskutere tegneserier.

I dag startet jeg med en ny god frokost rett etter jeg våknet før jeg dro til Kalives og hentet pennen og fikk meg min første svømmetur siden jeg kom tilbake fra Glasgow. Slik begynte en ny OK dag. Så... Det ER viktig med brød om morgenen.

Hodet henger ennå ikke helt med, men formen er stigende og alt er lettere. Så nå skal jeg straks finne ut hva jeg kan lage med denne nydelige overvokste zucchinien jeg fant i hagen. Den kan se for stor ut, men jeg har smakt den og den er nydelig og myk, ikke spor av for mye fiber i den.

(Originalt skulle punchlinen på denne bloggposten være at brødfrukt også er bra, men i min research fant jeg vel ut at zucchini ei er en brødfrukt, så føkk punchlines!)

No comments: