Sunday, February 15, 2009

Gode sko er viktig....

Noen ganger tror man at man ting er lette og uviktige, bare å feie unna og gjøre seg ferdig med. Så feil kan man ta.

Til Bomtur så har jeg lagt veldig mye arbeid inn i realismen i serien. Ja, karakterene er mer karikerte og enklere tegnet enn i Dette Er Et Ran(Og langt enklere enn i F.eks Confusia), men i miljøene rundt dem har målet vært å lage en sømløs overgang mellom ting tegnet på foto, fra foto, og fra fantasi, og dette strekker seg til å gjelde objektene rundt dem også, som biler, scootere, sykler, datamaskiner, sykeshusting, og andre objekter som kommer til å gå mye igjen gjennom serien.
Men en del jeg gikk litt for fort frem med var objektene PÅ karakterene... Klær, og i dette tilfellet, sko.

Den kvinnelige hovedrollen skal være en litt alternativ rockejente, og jeg tenkte som så at å putte henne i noen boots i første scenen gikk nok greit. Hun trenger de bare i en scene uansett, og det blir lett å tegne fordi alle vet hvordan boots ser ut. Ikke sant?
Tydeligvis ikke. Men disse fire bildene er det nærmeste man kommer skoene i hele serien, og de kommer til å være svært små bilder klemt mellom de store viktige actionbildene, så hvem bryr seg om de ser litt..... wonky ut?
Uansett skal dette tusjes med pensel før serien kommer ut, så det blir sikkert bedre da. Så jeg tegnet skorutene så raskt jeg kunne og sa meg ferdig med det. Men... Hver gang har sett over de ferdige sidene hopper alltid skoene ut som noe skingrende gale. Og når jeg endelig kom meg til å tegne den aller siste siden man får se disse bootsene i serien, som tidligere blogget om, fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe. Man kan ikke ha flotte biler, fantastiske bakgrunner, figurer full av fart og action, og så.... sko som tegnet av en dritings 8 år gammel sjømann.

(Eller blir det... sjøgutt?)

(Uansett... vet jeg ikke hvor jeg vil med denne lignelsen, men dere skjønner vel tegningen)

(Ehhmmm... tegningen var et dårlig ordvalg... men dere skjønner vel forhåpentligvis hvor jg vil hen?)

(Vel, vel, tilbake til skoene)Så i dag har jeg gått gjennom de 16 første sidene og forandret sko(Ikke bare disse fire tegningene nei...). De nye skoene er basert på et enkelt google-billedsøk om "Boots", og ikke nødvendigvis de vakreste i verden men funksjonelle for scenen.
En ekstra ting som jeg fikk ordnet var skuespillet i disse fire skobildene. Ja, skuespill. I den originale sekvensen fulgte jeg helt fint skissene mine, men ikke intensjonen bak dem. Det er snakk om en blanding av strek, fysikalitet, og enkle effekter, som viser overgangen fra fart til bråbrems i sjokk. Det er et siste snubilde som er sensurert vekk fra disse sekvensene, siden det ikke er ferdig ennå, og det kommer til å gjøre sekvensen ferdig på en nydelig måte(håper jeg).
Gamle versjonen hadde de samme elementene, men man følte det ikke slik som jeg tror man vil når man ser de nye skoene i sin rette kontekst.

Så.... så mye kan man tenke på sko når man tegner en tegneserie... sukk....

Problemet jeg har nå er at det ikke bare er sko som er viktige objekter på karakterene. De har også andre klær. Og jeg må nok gå gjennom og tegne om deler av de fleste karakterbildene jeg har tegnet hittil. Men pytt, pytt, det er noen timer ekstra arbeid, men ikke nok til å gråte over. Min største frykt er derimot bare det å finne klær til karakterene.

Så hvis det er noen der ute som er glad i mote og klær og gjerne vil hjelpe til å lage en knakende actiontegneserie, TA KONTAKT!!

No comments: